Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/7414
Title: Гендерні упередження клієнтів як одна із ознак невдалого консультування: кваліфікаційна робота на здобуття освітнього ступеня «магістр» за спеціальністю 053 «Психологія»
Other Titles: Clients' gender biases as one of the signs of unsuccessful counseling: Qualification work for the master's degree
Authors: Ільків, К.Р.
Ilkiv, K.R.
Keywords: гендерне упередження
психологічне консультування
гендер
gender bias
psychological counseling
gender
Issue Date: 2024
Publisher: ЛьвДУВС
Abstract: У роботі проведене ґрунтовне дослідження та аналіз гендерних упереджень в контексті консультування клієнтів як потенційної причини неефективного консультування, з метою розроблення стратегій та підходів для зменшення впливу гендерних упереджень та стереотипів та створення професійної рівноваги в роботі консультантів. У першому розділі досліджені теоретико-методичні засади гендерних упереджень у психологічному консультуванні. Зокрема на підставі аналізу вітчизняної та зарубіжної літератури було уточнено і доповнено сутність гендеру та гендерних упереджень. Гендер - це сукупність соціальних конструктів і репрезентацій, а не закріплена природою даність. Гендерне упередження - це система сформованих та необґрунтованих упереджень, заснованих на статевій приналежності, яка впливає на сприйняття, очікування та поведінку людей відповідно до стереотипів про стать, при цьому привносячи нерівність та дискримінацію у суспільстві. Обгрунтовано, що гендерні упередження можуть проявлятися у консультуванні у психолога, як у відношенні чоловіків, так і жінок. Також важливим завданням було визначити фактори, які впливають на формування гендерних упереджень. До них ми включили: 1. Соціокультурне оточення; 2. Сімейне виховання; 3. Освіта та засоби масової інформації; 4. Особистий досвід та взаємодія; 5. Біологічні та психологічні фактори; 6. Сприйняття психолога; 7. Релігія та віра; 8. Економічні фактори; 9. Політичний контекст; 10. Групова приналежність; 11. Психологічні чинники; 12. Технологічні та інноваційні зміни; 13. Вплив спільноти та рольових моделей; 14. Особисте зростання та усвідомленість; 15. Вплив соціальних мереж та однолітків. Вплив кожного фактора може бути індивідуалізованим і залежить від унікального контексту та досвіду кожної людини. У другому розділі роботі було проведено дослідження гендерних упереджень клієнтів у консультуванні. Шляхом вивчення зарубіжних теоретико-практичних досліджень з проблематики гендерних особливостей нами були визначені та обгрунтовані особливості жіночого психологічного запиту у консультуванні: 1. Емоційна експресія; 2. Відносини та соціальна підтримка; 3. Стрес та самопіклування; 4. Рушійні фактори та особисті цілі; 5. Теми жіночого здоров'я; 6. Розвиток особистості; 7. Рольові конфлікти; 8. Травми та стресові ситуації; 9. Психологія стосунків; 10. Самоусвідомлення та самовдосконалення. Також визначено особливості консультування чоловіків: 1. Вираження емоцій; 2. Ролі та життєве планування; 3. Стрес та подолання проблем; 4. Самоцінка та самовиявлення; 5. Взаємини та комунікація; 6. Виявлення вразливості; 7. Гендерна соціалізація; 8. Стосунки та інтимна сфера; 9. Робота та кар'єра; 10. Батьківство та патернальність. Різниця між чоловічими та жіночими психологічними запитами полягає у: 1. Вираженні емоцій; 2. Самоідентифікації; 3. Підтримці та стосунках: жінки зазвичай демонструють більшу схильність до встановлення соціальних; 4. Сексуальності та інтимній сферах; 5. Психологічному здоров'ї та самообізнаності. Для визначення впливу гендерних упереджень на результати психологічного консультування було застосоване вибіркове обстеження. Опитування проводилось у вибірці 80 чоловік на платформі Google Форма. Аналіз отриманих результатів згідно опитувальника «Вплив гендерних упереджень на результати психологічного консультування» показав, що існує певний вплив гендерних упереджень на результати психологічного консультування, зокрема це може бути однією із причин невдалого консультування. У третьому розділі розроблені і запропоновані практичні рекомендації щодо попередження та подолання гендерних упереджень у консультуванні. Зокрема було сформовано конкретні рекомендації щодо гендерних особливостей при виборі консультативних технік. По-перше, потрібно враховувати різноманітні гендерні перспективи як у контексті вибору психолога, так і в самому процесі консультування. По-друге, важливо застосовувати поєднання технік, зокрема потрібно зважати на те, що різні гендерні групи можуть відгукуватися на різні консультативні техніки. Потретє, потрібно чітко визначити гендерні ролі та потенційні стереотипи. Почетверте, якщо це командна робота, то має бути різноманітність психологічної команди. По-п’яте, консультанти повинні постійно оновлювати свої знання та навички в галузі гендерних питань та консультативних технік. Не менш важливим залишається індивідуальний підхід. Також було розроблено універсальний план роботи психолога з клієнтами з гендерними упередженнями, який включає послідовні етапи та конкретні дії. Розроблені заходи і пропозиції для роботи психолога з клієнтами з гендерними упередженнями можуть бути коректовані та адаптовані з урахуванням особливостей кожного клієнта. Вони спрямовані на зменшення впливу гендерних упереджень та стереотипів та створення професійної рівноваги в роботі консультантів, що допоможе уникнути невдалого консультування. The paper conducts thorough research and analysis of gender biases in the context of counseling clients as a potential cause of ineffective counseling in order to develop strategies and approaches to reduce the impact of gender biases and stereotypes and create professional balance in the work of therapists. The first section examines the theoretical and methodological foundations of gender bias in psychological counseling. In particular, based on the analysis of domestic and foreign literature, the essence of gender and gender bias is clarified and supplemented. Gender is a set of social constructs and representations, not something given by nature. Gender bias is a system of formed and unfounded prejudices based on gender that influences people's perceptions, expectations, and behavior in accordance with stereotypes about gender, thus bringing inequality and discrimination to society. It is substantiated that gender bias can occur in psychological counseling, both in relation to men and women. Another important task was to identify the factors that influence the formation of gender bias. We have identified: 1. Sociocultural environment; 2. Family upbringing; 3. Education and media; 4. Personal experiences and interactions; 5. Biological and psychological factors; 6. Perception of the psychologist; 7. Religion and faith; 8. Economic factors; 9. Political context; 10. Group affiliation; 11. Psychological factors; 12. Technological and innovative changes; 13. Community and role model influence; 14. Personal growth and awareness; 15. Influence of social networks and peers. The impact of each factor can be individualized and depends on the unique context and experience of each person. In the second section of the paper, the gender biases of clients in counseling were studied. Through the study of foreign theoretical and practical research on gender issues, we have identified and substantiated the peculiarities of women's psychological needs in counseling: 1. Emotional expression; 2. Relationships and social support; 3. Stress and self-care; 4. Driving factors and personal goals; 5. Women's health topics; 6. Personal development; 7. Role conflicts; 8. Trauma and stressful situations; 9. Psychology of relationships; 10. Self-awareness and selfimprovement. We have also identified the peculiarities of counseling men: 1. Expression of emotions; 2. Roles and life planning; 3. Stress and problem solving; 4. Self-esteem and self-expression; 5. Relationships and communication; 6. Being vulnerable; 7. Gender socialization; 8. Relationships and the field of intimacy; 9. Work and career; 10. Parenting and paternity. The difference between men's and women's psychological needs is as follows: 1. Expression of emotions; 2. Selfidentification; 3. Support and relationships: women usually show a greater tendency to establish social ones; 4. Sexuality and intimacy; 5. Psychological health and self-awareness. A sample survey was used to determine the impact of gender bias on the results of psychological counseling. The survey was conducted on a sample of 80 people on the Google Form platform. The analysis of the results obtained from the questionnaire "Influence of gender biases on the results of psychological counseling" showed that there is a certain influence of gender biases on the results of psychological counseling, in particular, it may be one of the reasons for unsuccessful counseling. The third section develops and offers practical recommendations for preventing and overcoming gender bias in counseling. In particular, specific recommendations on gender peculiarities in the choice of counseling techniques have been formulated. First, it is necessary to take into account different gender perspectives, both in the context of choosing a psychologist and in the process of counseling. Second, it is important to use a combination of techniques, in particular, to take into account that different gender groups may respond to different counseling techniques. Third, gender roles and potential stereotypes need to be clearly defined. Fourth, if it is group work, there should be diversity in the psychological team. Fifth, counselors should constantly update their knowledge and skills in the field of gender issues and counseling techniques. An individual approach remains equally important. A comprehensive plan for a psychologist to work with clients with gender bias has been developed, which includes successive stages and specific actions. The developed measures and suggestions for psychologists’ work with clients with gender biases can be adjusted and adapted to the characteristics of each client. They are aimed at reducing the impact of gender biases and stereotypes and creating a professional balance in the work of counselors, which will help to avoid unsuccessful counseling.
Description: Ільків К. Гендерні упередження клієнтів як одна із ознак невдалого консультування: кваліфікаційна робота на здобуття освітнього ступеня «магістр» за спеціальністю 053 «Психологія» / Катерина Ільків. – Львів: Львівський державний університет внутрішніх справ МВС України, 2024. - 119 с.
URI: https://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/7414
Appears in Collections:Кваліфікаційні роботи (магістр)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ilkiv Kateruna.pdf799,19 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.