Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/3787
Назва: Методи активізації пізнавальної та комунікативної діяльності здобувачів вищої освіти
Інші назви: Metods of activating cognitive and communicative practice of higher education students
Автори: Липченко, Т.С.
Lypchenko, T.S.
Вербицька, Х.І.
Verbytska, Kh.I.
Ключові слова: підготовка фахівців
навчання іноземних мов
навчальний процес
комунікативна діяльність
аналіз навчального матеріалу
комунікативні вміння та навички
preparation of specialists
teaching foreign languages
educational process
communicative activity
educational material
communication skills and abilities
Дата публікації: 2020
Видавництво: Актуальні проблеми навчання іноземних мов для спеціальних цілей: збірник наукових статей
Короткий огляд (реферат): У статті розглянуто питання пошуку шляхів, засобів, методів активізації пізнавальної діяльності здобувачів вищої освіти як основи розвитку їхнього творчого мислення та самостійності. Проаналізовано особливості вибору іноземномовного фахового матеріалу, який використовується для навчального процесу. У статті також наголошується на важливості обсягу термінологічної лексики для забезпечення комунікативної діяльності здобувачів вищої освіти у межах тематики спілкування. Також увагу акцентовано на особливостях навчання професійно спрямованого говоріння, – вправи повинні відповідати таким стабільним вимогам, як заданість ситуації, професійна спрямованість завдань, природність ситуації спілкування, вмотивованість мовленнєвої дії здобувача вищої освіти, новизна. The article deals with the question of finding ways, means, methods of activating the cognitive activity of higher education applicants as the basis for the development of their creative thinking and independence. The features of the choice of a foreign language professional material, which is used for the educational process , are analyzed. One of the priority tasks is to strengthen the practical direction of training, in particular in the study of foreign languages, developing their skills and abilities to use the acquired knowledge in practice. Successful and effective study of terminological vocabulary in the teaching of a foreign language for professional purposes will depend on the choice of foreign language professional material. The content of the selected material will determine how effectively the teacher will be able to organize learning activities in the classroom, create situations for searching and analyzing certain information, control the content of statements of higher education applicants and at the same time develop their analytical thinking, scientific conjecture, intuition, critical approach to information, to encourage them to active, creative activity, both when reading texts and in other types of speech communication. It is necessary to create a set of exercises in order to solve communicative and cognitive problems when working with professional literature. Teaching professionally oriented speech has its own characteristics: exercises must meet such stable requirements as the given situation, professional orientation of tasks, the naturalness of the communication situation, the motivation of the speech action of the higher education seeker, novelty. In accordance with the general theory of problems, problem-based teaching of a foreign language should be built in such a way that higher education students receive knowledge not in a ready form, but as a result of their own efforts, mobilization of previously acquired knowledge in solving problems. Creating situations of authentic and problematic nature requires from higher education applicants to make independent decisions, find different means and methods of solving problems. It is the series of problem tasks that develop the ability to read literature in the specialty as a basic component of information activities, open up the possibility of using a foreign language to solve professional problems.
Опис: Липченко Т. Методи активізації пізнавальної та комунікативної діяльності здобувачів вищої освіти / Тетяна Липченко, Христина Вербицька // Актуальні проблеми навчання іноземних мов для спеціальних цілей: збірник наукових статей / уклад. І. Ю. Сковронська. - Львів: ЛьвДУВС, 2020. - 140 с. - С. 89-94.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/3787
Розташовується у зібраннях:Наукові публікації

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
ВЕРСТКА - -ЗБІРНИК - 2020-89-94.pdf648,79 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.