Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/5171
Назва: Institutional aspects of cross-border cooperation development of the Ukrainian Danube region in the context of cohesion policy
Інші назви: Інституціональні аспекти розвитку транскордонного співробітництва Українського Придунав’я в контексті політики згуртованості
Автори: Лайко, О.І.
Laiko, O.I.
ORCID ID: 0000-0001-7082-0862
Квілінський, О.С.
Kvilinskyi, O.S.
ORCID ID: 0000-0001-6318-4001
Пушак, Я.Я.
Pushak, Ya.Ya.
ORCID ID: 0000-0003-1369-8770
Штаненко, К.О.
Shtanenko, K.O.
ORCID ID: 0000-0003-0139-7989
Ключові слова: транскордонне співробітництво
Українське Придунав’я
інституціональне середовище
нормативно-правова база
інституційна спроможність
економічний розвиток
cross-border cooperation
Ukrainian Danube region
institutional environment
regulatory framework
institutional capacity
economic development
Дата публікації: 2022
Видавництво: Економічні інновації
Серія/номер: ;24/2
Короткий огляд (реферат): Актуальність дослідження полягає у необхідності вдосконалення інституціонального середовища транскордонного співробітництва в регіоні Українського Придунав’я з пріоритетом в економічному вимірі. Проблема відставання регіону у соціально-економічному розвитку від обласного центру та більшості сусідніх територій послаблює його згуртованість на всіх рівнях та призводить до соціальної напруженості. Особливості розташування Українського Придунав’я відкривають можливості для транскордонного співробітництва регіону. Проте ці можливості використовуються недостатньою мірою. Сучасні виклики здійснення повоєнного відновлення України вимагають залучення всіх наявних ресурсів та інструментів, тому реалізація потенціалу транскордонного співробітництва Українського Придунав’я в сфері економіки може визначатися стратегічним завданням розвитку країни та являти собою предмет наукових досліджень, спрямованих на розробку інституціональної рамки, механізмів та інструментів забезпечення активізації співпраці з регіонами сусідніх країн ЄС в сфері реалізації спільних проєктів в реальному секторі економіки. Реалізація проєктів транскордонного співробітництва (ТКС) є одним зі способів реалізації політики згуртованості, проголошеної в ЄС основною інвестиційною політикою та визначеної головною ціллю Державної стратегії регіонального розвитку в Україні на період до 2027 року. Мета та завдання. Метою статті є визначення стратегічних напрямів, заходів та інструментів вдосконалення інституціонального забезпечення участі громад та регіонів Українського Придунав’я в процесі економічного співробітництва на основі врахування локальних переваг, залучення місцевих ресурсів та перспектив адаптації вітчизняної нормативної рамки транскордонного співробітництва до вимог, принципів і правил країн ЄС. Основними завданнями є: виявлення проблем та перспектив покращення інституціонального середовища, яке визначає потенціал ТКС для регіону Українського Придунав’я; встановлення актуальних пріоритетних напрямків ТКС з урахуванням національних та європейських нормативно-правових документів, які визначають стратегію розвитку ТКС; розробка заходів і механізмів вдосконалення інституціонального середовища в контексті політики згуртованості та забезпечення повоєнного відновлення країни. Для розробки актуальних механізмів та заходів вдосконалення інституціонального забезпечення розвитку транскордонного економічного співробітництва застосовані методи системного, статистичного аналізу, метод узагальнення, методи логічного аналізу інституціонального базису транскордонного співробітництва. Результати. У статті досліджено нормативно-правову базу транскордонного співробітництва в Україні. Проаналізовано такі програмні документи як Державну стратегію регіонального розвитку, Державну програму розвитку транскордонного співробітництва, Програму реалізації в Одеській області Стратегії ЄС для Дунайського регіону на 2020-2022 роки. На основі цього аналізу визначено, що програмні документи є узгодженими, проте наразі немає стратегії та програми розвитку Українського Придунав’я. Досліджено доступні програми ТКС для регіону та виявлено, що у державних програмних документах достатньою мірою представлена лише Дунайська транснаціональна програма. Аналіз Програми реалізації в Одеській області Стратегії ЄС для Дунайського регіону на 2020-2022 роки показав, що найбільше заходів заплановано для розвитку транспортного комплексу регіону та управління екологічними ризиками. На основі аналізу чинних проєктів Українського Придунав'я виявлено, що їх кількість та направленість є характерною для регіонів з низьким рівнем економічного розвитку. Доведено, що економічна складова розвитку регіону є базою для налагодження ТКС, тому заходи та інструменти для активізації ТКС мають орієнтуватися на підвищення рівня економічного розвитку регіону. Досліджено проблему інституційної спроможності бенефіціарів (регіонів, громад, інших реальних та потенційних суб’єктів ТКС) та виявлено, що порівняно з країнамичленами ЄС, для яких є доступною вся інформація про актуальні програми ТКС у базі даних keep.eu, звіти про їх виконання та необхідний науково-методичний супровід для їх ініціювання, в Україні навіть немає реєстру проєктів транскордонного співробітництва. Доведено, що для оцінки можливостей регіону реалізовувати проєкти ТКС та залучати інвестиції у пріоритетні напрямки індустріального розвитку має бути створена база даних з актуальною інформацією про цей регіон на основі статистичних спостережень за стандартами NUTS. Висновки. Проведений аналіз інституціональних аспектів транскордонного співробітництва Українського Придунав’я показав недостатню представленість бачення розвитку регіону у національних програмних документах, необхідність покращення умов економічного розвитку регіону як бази для ТКС та підвищення інституційної спроможності потенційних суб’єктів ТКС. Для активізації ТКС Українського Придунав’я запропоновано певні завдання та заходи, зокрема розвиток суб’єктності територіальних громад, розробка бази даних з результатами статистичних спостережень стану розвитку громад, інформацією про стан ТКС та науково-методичним супроводом цієї діяльності, також запропонована розробка стратегії та програми розвитку Українського Придунав’я, у яких буде визначено пріоритетом індустріалізація на засадах сталого розвитку, яка забезпечить вищий рівень добробуту населення, а отже й базу для активної участі у проєктах ТКС та посилить згуртованість регіону на всіх рівнях. The relevance of the study lies in the need to improve the institutional support of cross-border cooperation in the Ukrainian Danube region of the Odesa region with a priority in the economic dimension. The problem is that this region lags behind in socio-economic development from the regional center and most of the neighboring territories. This weakens cohesion at all levels and leads to social tension. The peculiarities of the location of the Ukrainian Danube region open up opportunities for cross-border cooperation. However, these opportunities are underused. The current challenges of implementing the post-war reconstruction of Ukraine require the involvement of all available resources and tools. The realization of the potential of cross-border cooperation of the Ukrainian Danube region in the field of economy can be defined as a strategic task of the country's development and be the subject of scientific research aimed at development of an institutional framework, mechanisms and tools to ensure the intensification of cooperation with the regions of neighboring EU countries in the implementation of common projects in the real economy. The implementation of cross-border cooperation projects (CBC) is one of the ways to implement the cohesion policy, proclaimed in the EU as the main investment policy and defined as the main goal of the State Strategy for Regional Development in Ukraine for the period up to 2027. Aim and tasks. The purpose of the article is to identify strategic directions, measures and tools for improvement of the institutional support for the participation of communities and regions of the Ukrainian Danube region in the process of economic cooperation on the basis of local advantages, attracting local resources and prospects for adapting the domestic regulatory framework for cross-border cooperation to the requirements, principles and rules of the EU countries. The main tasks are: to identify problems and prospects for improving the institutional environment that determines the potential of the CBC for the Ukrainian Danube region; to establish current priority areas for CBC, taking into account national and European regulatory documents that determine the development strategy for CBC; to propose some measures for improvement of the institutional environment in the context of the cohesion policy and ensuring the post-war reconstruction of Ukraine. To develop effective measures to improve the institutional support for the development of cross-border economic cooperation, the systemic approach, statistical analysis, method of generalization and methods of logical analysis of the institutional basis for cross-border cooperation were applied. Research results. The article explores the legal framework for cross-border cooperation in Ukraine. Such policy documents as the State Strategy for Regional Development, the State Programme for the Development of Cross-Border Cooperation, the Program for the implementation in the Odesa region of the EU Strategy for the Danube region for 2020-2022 were analyzed. Based on this analysis, it was determined that the program documents are consisted, but there is no strategy and program for the development of the Ukrainian Danube region yet. The available CBC programs for the region were studied and it was found that only the Danube transnational program is sufficiently represented in the state policy documents. An analysis of the Program for the Implementation of the EU Strategy for the Danube Region for 2020-2022 in the Odesa region showed that most of the activities are planned for the development of the transport infrastructure of the region and the management of environmental risks. Based on the analysis of existing projects in the Ukrainian Danube region, it was revealed that their number and priorities are typical for regions with a low level of economic development. The economic component of the development of the region is the basis for the cross-border cooperation, therefore, measures and tools for enhancing the CBC should focus on raising the level of economic development of the region. The problem of the institutional capacity of the region has been studied and it has been revealed that, in comparison with the EU Member States, for which all the needed information about the current CBC programs, reports on their implementation and the necessary methodological support for their initiation is available in the database (keep.eu), Ukraine does not even have a register of cross-border cooperation projects. It has been proved that in order to assess the region's capabilities to implement CBC projects and attract investments in priority areas of industrial development, a database of up-to-date information about this region should be created based on statistical observations according to EU common classification of territorial units for statistics (NUTS). Conclusion. The analysis of the institutional aspects of cross-border cooperation in the Ukrainian Danube region showed the insufficient representation of the vision of the development of the region in Ukrainian policy documents, the need to improve the conditions for the economic development of the region as a basis for CBC and increase the institutional capacity of potential participants in cross-border cooperation. To stimulate cross-border cooperation in the Ukrainian Danube region, certain tasks and activities are proposed, in particular, the creation of the strategy and program for the development of cross-border cooperation of the Ukrainian Danube region, which will prioritize industrialization based on sustainable development, the development of the subjectivity of territorial communities, the creation of a database with the results of statistical observations of the state of community development and information on the state of the CBC and methodological support for this activity.
Опис: Laiko O.I. Institutional aspects of cross-border cooperation development of the Ukrainian Danube region in the context of cohesion policy / Laiko O.I., Kwiliński A., Pushak Ya., Shatnenko K.O. // Економічні інновації. - 2022. - Т. 24. - Вип. 2 (83). - С.118-138.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/5171
Розташовується у зібраннях:Наукові публікації

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Пушак.pdf894,16 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.