Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/6392
Назва: Роль емоційного інтелекту в процесі життєздійснення особистості
Інші назви: The role of emotional intelligence in the course of life
Автори: Карпенко, Є.В.
Karpenko, Ye.V.
Ключові слова: емоційний інтелект
життєздійснення
ідентифікація
розуміння
інтерпретація
організмічне чуття
емоційна компетентність
emotional intelligence
course of life
identification
understanding
interpretation
organismic sense
emotional competence
Дата публікації: 2018
Видавництво: Український психологічний журнал
Серія/номер: ;1
Короткий огляд (реферат): Керуючись логікою постнекласичної раціональності, у статті здійснено теоретичний аналіз ролі емоційного інтелекту (EQ) в процесі життєздійснення особистості. Компонентами EQ, що забезпечують реалізацію наративного і ментативного сценаріїв конструювання життя, є організмічне чуття і емоційна компетентність, які також сприяють осягненню і творенню його смислу. Водночас вони є механізмами розуміння та інтерпретації відповідно. Аргументовано гіпотезу про наявність ціннісного і соціального векторів застосування емоційного інтелекту в ході життєздійснення. Following the logic of post-nonclassical rationality, the article provides a theoretical analysis of the role of emotional intelligence in the course of life. It has been found that maintaining the balance between understanding and interpretation as hermeneutical operations of emotional intelligence contributes to personal (self-) identification. At the same time, their imbalance activates certain mechanisms of psychological protection, thus bringing out their typical characteristics and preventing an individual from constructing a congruent I-life path. The mechanisms of understanding and interpretation are the organismic sense and emotional competence, respectively. They are also components of emotional intelligence, implemented differently in the narrative and mentative scenarios of life. The organismic sense contributes to socialization under the narrative scenario and individuality – under the mentative one. Emotional competence mainly facilitates the processes of adaptation (narrative) and self-actualization (mentative). At the same time, the organismic sense as a mechanism of understanding contributes to the comprehension of the meaning of life while emotional competence as a mechanism of interpretation is used for its creation. These ways of understanding the meaning of life are relevant in both scenarios of life. The article also substantiates the axiological and social vectors of emotional intelligence application. The former addresses questions «What?» and «What for?» and aims at choosing and motivating the implementation of a life strategy that would be flexible and congruent at all identity levels. The latter involves implementation of individual or collective scenarios of life and answers the question «How?». Nonetheless, both can be observed in the narrative and mental scenarios of life formation.
Опис: Карпенко Є. В. Роль емоційного інтелекту в процесі життєздійснення особистості / Карпенко Є. В. // Український психологічний журнал. - 2018. - № 1. - С. 74-85.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): https://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/6392
ISSN: 2520-6265
Розташовується у зібраннях:Наукові публікації

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
ukpsj_2018_1_8.pdf631,87 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.