Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/7500
Назва: Ефективний маркетинг як фактор зміцнення економічної безпеки підприємства
Інші назви: Effective marketing as a factor for strengthening the economic security of the enterprise
Автори: Руда, М.В.
Ruda, M.V.
ORCID ID: 0000-0002-4015-1976
Копитко, М.І.
Kopytko, M.I.
ORCID ID: 0000-0001-6598-3798
Ключові слова: економічна безпека підприємства
маркетингова безпека
маркетинг 4.0
клієнтоорієнтованість
ефективність
economic security of the enterprise
marketing security
marketing 4.0
customer orientation
efciency
Дата публікації: 2023
Видавництво: Науковий погляд: економіка та управління
Серія/номер: ;3
Короткий огляд (реферат): У статті актуалізовано сутність поняття «економічна безпека підприємства» з урахуванням маркетингової складової, а також подано дефініцію поняття «маркетингова безпека». Досліджено специфіку та структуру маркетингового середовища в Україні, у т.ч. в період воєнного стану. Визначено роль маркетингу у зміцненні економічної безпеки на макрорівні в умовах загострення кризових явищ. Здійснено аналізування та окреслено фактори підвищення ефективності маркетингової стратегії, зокрема вплив впровадження концепції «Маркетинг 4.0» на фінансові результати і конкурентну позицію суб’єкта господарювання. Запропоновано зміцнення економічної безпеки підприємства із урахуванням активізації маркетингових зусиль для пошуку нових споживчих сегментів шляхом створення й збільшення цінності продуктів та послуг. The article updates the essence of the concept of "economic security of the enterprise" taking into account the marketing component. The role of marketing in strengthening economic security at the micro level is determined, the factors of increasing the effectiveness of the marketing strategy and the influence of marketing 4.0 on the fnancial results and competitive position of the business entity are outlined. It is outlined that the basic goal of the economic security of the enterprise is to guarantee its stable and maximally efcient functioning in the present time and a high development potential in the future, taking into account the change in the situation in the business environment. The effective information and analytical support of the company's activity serves as a signifcant factor in strengthening its economic security, because it leads to more justifed management decisions. It was proven the need to use marketing tools in order to increase the level of economic security of the enterprise, as well as defne marketing measures and offer specifc marketing solutions aimed at strengthening the economic security of the enterprise. This includes conducting marketing research, developing a marketing strategy using the Business Model Canvas, positioning the company, creating a client profle, and using CRM systems in the feld of marketing management. System of external and internal influencing factors (threats) on the economic security of the enterprise and comparative description of marketing concepts from 1.0 to 4.0 were presented. The evolution of marketing concepts is usually considered in the following aspect: marketing 1.0 (product orientation), marketing 2.0 (consumer orientation), marketing 3.0 (person orientation and its values), marketing 4.0 (digital technology orientation). Recent trends indicate the need to adapt and implement a Marketing 4.0 strategy that focuses on integrating online and ofine marketing channels to create a unique customer experience. Considering the strengthening of the role of the marketing component in the concept of "economic security of the enterprise", it should be noted that the market approach involves the stable development of the enterprise in the market in accordance with its chosen mission through the effective use of its own resources and available marketing opportunities. Accordingly, there is a tendency to increase sales volumes and, as a result, the company's proft.
Опис: Руда М.В. Ефективний маркетинг як фактор зміцнення економічної безпеки підприємства / Руда М.В., Копитко М.І. // Науковий погляд: економіка та управління. - 2023. - № 3. - С. 119-125.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): https://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/7500
Розташовується у зібраннях:Наукові публікації

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
18.pdf432,78 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.