Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/6504
Title: Психолого-педагогічний супровід розвитку професійної ідентичності майбутніх соціальних педагогів у процесі підготовки до опікунсько-виховної діяльності
Other Titles: Psychological and Pedagogical Support of Professional Identity Development of Future Social Educators in the Process of Preparation for Guardianship and Educational Activities
Authors: Лялюк, Г.М.
Lialiuk, H.M.
Keywords: навчально-виховний процес
заклади державної опіки
соціальний педагог
педагогічна підтримка
діти-сироти
educational process
state guardianship institutions
social educator
pedagogical support
orphaned children
Issue Date: 2020
Publisher: Scientific Bulletin of Mukachevo State University
Series/Report no.: Педагогіка і психологія;6/1
Abstract: Актуальність статті пов’язана із стрімким зростанням кількості дітей-сиріт і дітей позбавлених батьківського піклування, що пов’язано з необхідністю удосконалення підготовки майбутніх соціальних педагогів до професійної опікунсько-виховної діяльності. Станом на сьогодні психолого-педагогічний супровід професійної ідентичності – це один із ключових етапів, необхідних для повноцінного формування компетентного соціального педагога, створення для нього сприятливих умов у процесі навчання, а згодом і опікунсько-виховної діяльності. Мета даної статті полягає в теоретичному обґрунтуванні соціально-психологічних особливостей організації моделі психолого-педагогічного супроводу розвитку та становлення професійної ідентичності майбутніх соціальних педагогів у процесі підготовки до опікунсько-виховної діяльності. У науковій роботі актуалізовано проблему впровадження психолого-педагогічного супроводу професійної ідентичності майбутніх соціальних педагогів у процесі підготовки до опікунсько-виховної діяльності. Соціально-психологічні особливості організації моделі психолого-педагогічного супроводу розвитку та становлення професійної ідентичності майбутніх соціальних педагогів у процесі підготовки до опікунсько-виховної діяльності обґрунтовано на основі осмислення філософськоосвітньої методології особистісної парадигми виховання дітей-сиріт, синергетичного та особистісно-орієнтованого підходу до навчально-виховного процесу. Автором зазначено, що важливою є психологічна підтримка становлення особистості майбутнього соціального педагога, що, зокрема, має ґрунтуватися на синергетичному поєднанні умов для ініціації процесу саморозвитку, а також шляхів нейтралізації умов, які перешкоджають цьому процесу. Te relevance of the article is related to the rapid growth in the number of orphans and children deprived of parental care, which is associated with the need to improve the training of future social educators for professional guardianship and educational activities. Today, psychological and pedagogical support of professional identity is one of the key stages necessary for the full development of a competent social educator, creating favourable conditions for him in the learning process, and subsequently in guardianship and educational activities. Te purpose of this article is to provide a theoretical substantiation of the socio-psychological features of the organisation of the model of psychological and pedagogical support for the development of the professional identity of future social educators in the process of preparation for guardianship and educational activities. Te scientifc work actualises the problem of introducing psychological and pedagogical support for the professional identity of future social educators in the process of preparation for guardianship and educational activities. Sociopsychological features of the organisation of the model of psychological and pedagogical support for the development of the professional identity of future social educators in the process of preparation for guardianship and educational activities are justifed on the basis of understanding the philosophical and educational methodology of the personal paradigm of raising orphaned children, a synergetic and personality-oriented approach to the educational process. Te author notes that psychological support for the development of the future social teacher’s personality is important, which, in particular, should be based on a synergistic combination of conditions for initiating the process of self-development, and by neutralising the conditions that hinder this process.
Description: Лялюк Г.М. Психолого-педагогічний супровід розвитку професійної ідентичності майбутніх соціальних педагогів у процесі підготовки до опікунсько-виховної діяльності / Галина Миколаївна Лялюк // Scientific Bulletin of Mukachevo State University. - Series “Pedagogy and Psychology”. - Vol. 6. - No. 1. - С. 9-15.
URI: https://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/6504
Appears in Collections:Наукові публікації



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.